donderdag 27 juni 2013

Zondagmiddag

Vond u het ook zo leuk? We hadden er lang naar uitgekeken, maar eindelijk was het dan zover. Zondag 16 juni: de zomer van 2013. Verschrikkelijk, wat heb ik genoten.
Je hoort mensen wel eens zeggen dat het fijn is om een bootje te hebben. Onzin natuurlijk: kost je klauwen met geld, dat pokkeding ligt de hele winter te wachten op een kans om in de blubber te verdwijnen en als het dan eindelijk mooi weer is moet je eerst  je boot lakken. Nooit doen dus. Maar wat wél fijn is: buren met een boot.
Aangezien Nico zijn zaakjes altijd mooi voor elkaar heeft, ging deze jongen op zondag 16 juni dus mooi met de buren door Vathorst varen. Schítterende sloep, met een keurig beschaafd fluistermotortje eraan. Het ging niet hard. En dan bedoel ik niet dat je de waterski’s  een beetje zijwaarts moest houden voor het evenwicht, nee ik bedoel echt: niet hard. Op de kade naast ons liep een kind dat even uit de wandelwagen mocht, je weet wel, zo’n dreumes van tweeëneenhalf. Hij verdween langzaam aan de horizon. Maar ach, Nico had geen haast. En dat de biertjes door een misverstand in de koelkast waren blijven liggen... wat maakt het uit. Geeft niks hoor, als het maar zomer is! Gezellig. Wat is Vathorst dan nog groot hè, als je zo langzaam gaat en naar het gekakel van je buurvrouw moet luisteren. Nee echt, de eerste drieëneenhalf uur vond ik het prima. Maar na een tijd word je toch ongedurig. Het zit natuurlijk rampzalig. Ik zat maar aan die biertjes te denken. Vroeg aan de buurvrouw om haar kop te houden. ‘Het heet niet voor niks een fluisterboot!’ Gezellig hoor, niks aan de hand.
Je wordt er ook niet misselijk van, van die fluisterbootjes. Ja, behalve als er zo’n halvegare idioot voorbij komt die wel hard kan. Maar dat kwam gelukkig maar achtenzestig keer voor. Nee, ik vond het echt leuk. Dat wil zeggen: tot het moment dat dat stomme fluistermotortje ermee ophield. Tuurlijk, gaan we roeien. Geeft niks. Zo rond middernacht kregen we weer land in zicht bij de Markenhaven.  Hoorde later op het nieuws dat het voorlopig slecht weer wordt. Weet je dat ik het niet eens zo erg vind?


Nico Neerslag