donderdag 15 november 2012

Bladbak


Het leek allemaal zo mooi. Donkere luchten, striemende regen, venijnige wind… heerlijk. Daar zit handel in, dacht ik nog. Opgewekt keek ik naar buiten, waar zwoegende ouders met kroost voorop de fiets door de herfst heen ploegden. Ik schonk mezelf nog eens een prettig bakje in en bedacht een sterke slogan. Want daar begint het mee, he. Blad op straat? Nico weet raad! Afijn. Briefjes gemaakt, links en rechts opgehangen. Speciale aanbieding natuurlijk, vanwege de herfst. Een van steigerhout gemaakte constructie waar je de afgevallen blaadjes in kan kieperen. Gelijk acht bestellingen; fluitend op pad.

 Maar toen kwam het. De eerste mevrouw waar ik mijn solide bladbak geplaatst had, ging er vanuit dat ik de blaadjes ook zou afvoeren. Ik zeg: ‘Mevrouw, wat denkt u nou? Dat Nico Neerslag fijn in zijn Volkswagenbusje helemaal vanuit Amersfoort-Noord naar de Industrieweg gaat rijden om uw kleffe bladertroep af te voeren? Ik zal me daar lekker gek zijn!’  Maar ze hield vol; of mijn leus dan niet misleidend was. Of ik niet in gebreke bleef. Dus ik leg haar uit dat ze die blaadjes fijn zelf in haar boodschappenkarretje mocht proppen. ‘Of u steekt ze in de hens, voor mijn part gooit u ze bij de buurman over de schutting. Ik heb u een keurige bladbak geleverd, u betaalt mij die € 86,95 en daarmee uit!’ Daar kan ik zo pissig om worden he, dat gemekker altijd.

 De rest van de dag hard gewerkt, niks aan de hand. Wordt er de volgende ochtend op een gruwelijk vroeg tijdstip gebeld door een van de andere klanten. Helemaal laaiend. ‘Ja meneer Neerslag, die bladbak van u staat daar mooi vlak voor de schuur. Maar nu kan ik er met mijn bakfiets niet meer langs.’ Ik nog grappig reageren, dat dit dan misschien een mooi moment was om die bakfiets voor eens en voorgoed in stukken te zagen. Vond ze niet leuk; mensen met bakfietsen hebben zelden gevoel voor humor. Ze moest de kinderen naar school brengen, en het regende ook nog… Alsof dat mijn probleem is! Maar ze hield vol. Uiteindelijk begon ze zelfs te snotteren, over dat het ook niet makkelijk was om als moderne ouder etc etc… Ja, en daar kan ik dus niet tegen he, zo’n huilende vrouw.  Dus toch maar in het pikkedonker in mijn Volkswagenbusje gesprongen en in de stromende regen mijn bladbak een meter verplaatst. Fijn, dankuwel. Laat het maar gauw weer zomer worden!

 
Nico Neerslag