dinsdag 22 januari 2013

Spoor bijster


Het zal wel weer aan mij liggen. Ik zal er wel veel te makkelijk over denken. Heb natuurlijk geen idee van hoe ingewikkeld het allemaal is. Tuurlijk. Ik ben dom. En degene die de nieuwe dienstregeling voor de NS heeft bedacht, is ongelooflijk slim. Ontzettend zeg, wat een briljante geest.

Stel: Van een station vertrekken vier treinen per uur naar een ander station. Vraag: Hoeveel minuten zit er dan gemiddeld tussen het vertrek van twee treinen? Denk niet te makkelijk over deze vraag, bedenk hoe ingewikkeld het leven kan zijn!

Bent u al op station Vathorst geweest sinds de nieuwe dienstregeling is ingegaan? Zelf kom ik er niet zo heel vaak, knappe jongen die Nico uit zijn Volkswagenbusje krijgt. Maar vorige week lag er zo veel sneeuw dat de trein me wel handig leek. Ik denk: die van vijf over half haal ik niet, neem ik wel die van tien voor. Maar er is geen trein van tien voor! Er gaan twee treinen per half uur, maar die vertrekken ongeveer tegelijk. Dan mis je tenminste meteen twee treinen tegelijk. Geweldig, wat een planning. Misschien is het nog aardiger om ze alle vier tegelijk te laten vertekken. Of nog beter: Als u van plan bent Vathorst te verlaten, wilt u dan ’s ochtends om 8.00u naar het station komen? Dan vertrekken er 27 treinen tegelijk dezelfde kant op, zodat het spoor de rest van de dag niet al te veel belast hoeft te worden. Trein gemist? Morgen gaan er weer 27, de NS staat altijd voor u klaar!

Gelukkig is er nog een klein puntje van troost: de nieuwe dienstregeling geldt alleen als alles normaal is. Dat wil zeggen dat er geen blaadjes op de rails mogen liggen, geen tegenwind, geen regen, niet te felle zon, het mag niet al te warm zijn en vooral niet te koud, en er mag niemand bij het instappen tegen de trein aan duwen. Anders raakt het zaakje ontregeld hè, logisch. En die sneeuw is natuurlijk helemaal het einde van elke dienstregeling. Ook een intrigerend fenomeen: Het KNMI verwacht sneeuw en adviseert niet met de auto de weg op te gaan. Daardoor nemen meer mensen de trein. Hetgeen de NS doet besluiten om de dienstregeling aan te passen en minder treinen in te zetten. Tuurlijk. Zal wel aan mij liggen. Bah!

Nico Neerslag