Het zal wel weer aan mij liggen. Ik zal er wel veel te
makkelijk over denken. Heb natuurlijk geen idee van hoe ingewikkeld het
allemaal is. Tuurlijk. Ik ben dom. En degene die de nieuwe dienstregeling voor
de NS heeft bedacht, is ongelooflijk slim. Ontzettend zeg, wat een briljante
geest.
Stel: Van een station vertrekken vier treinen per uur naar
een ander station. Vraag: Hoeveel minuten zit er dan gemiddeld tussen het
vertrek van twee treinen? Denk niet te makkelijk over deze vraag, bedenk hoe
ingewikkeld het leven kan zijn!
Bent u al op station Vathorst geweest sinds de nieuwe
dienstregeling is ingegaan? Zelf kom ik er niet zo heel vaak, knappe jongen die
Nico uit zijn Volkswagenbusje krijgt. Maar vorige week lag er zo veel sneeuw
dat de trein me wel handig leek. Ik denk: die van vijf over half haal ik niet,
neem ik wel die van tien voor. Maar er is geen trein van tien voor! Er gaan
twee treinen per half uur, maar die vertrekken ongeveer tegelijk. Dan mis je
tenminste meteen twee treinen tegelijk. Geweldig, wat een planning. Misschien
is het nog aardiger om ze alle vier tegelijk te laten vertekken. Of nog beter:
Als u van plan bent Vathorst te verlaten, wilt u dan ’s ochtends om 8.00u naar
het station komen? Dan vertrekken er 27 treinen tegelijk dezelfde kant op,
zodat het spoor de rest van de dag niet al te veel belast hoeft te worden.
Trein gemist? Morgen gaan er weer 27, de NS staat altijd voor u klaar!
Gelukkig is er nog een klein puntje van troost: de nieuwe
dienstregeling geldt alleen als alles normaal is. Dat wil zeggen dat er geen
blaadjes op de rails mogen liggen, geen tegenwind, geen regen, niet te felle
zon, het mag niet al te warm zijn en vooral niet te koud, en er mag niemand bij
het instappen tegen de trein aan duwen. Anders raakt het zaakje ontregeld hè,
logisch. En die sneeuw is natuurlijk helemaal het einde van elke
dienstregeling. Ook een intrigerend fenomeen: Het KNMI verwacht sneeuw en
adviseert niet met de auto de weg op te gaan. Daardoor nemen meer mensen de trein.
Hetgeen de NS doet besluiten om de dienstregeling aan te passen en minder
treinen in te zetten. Tuurlijk. Zal wel aan mij liggen. Bah!
Nico Neerslag