maandag 18 maart 2013

Hit

Of ik mijn column kon inleveren, want de deadline was al bijna. En of het over het voorjaar of Pasen kon gaan. Ja, alsof ik dáár mee bezig ben. Ik heb wel wat anders aan mijn hoofd! Sjongejonge. Zit je midden in een kunstzinnig artistiek proces,  komen ze om een column vragen. Kijk, het punt is: De hele vloer ligt hier bezaaid met losse papiertjes. Lange series rijmwoorden, zinnen die ik gewoon mooi vind, belangrijke thema’s… Hier komt echt iets groots uit, ik weet het zeker.

Kijk, ik ben natuurlijk maar een heel gewone klusjesman. Je repareert eens een dakgoot, hangt een deur weer recht in het kozijn, dat soort dingen. Maar nu is het anders. Ze hebben het duidelijk gezegd: Heel Nederland is uitgenodigd om mee te werken aan het kroningslied. En dus doet deze jongen al twee weken niks anders meer. Valt nog niet mee hoor, om een goed lied te schrijven! Maar je doet het voor het vaderland hè.

In ieder geval heb ik bedacht dat het niet al te ingewikkeld moet worden. Er zijn al genoeg moeilijke liedjes, dus ik zat meer aan een carnavalskraker te denken. De eerste twee zinnen heb ik al. Eigenlijk nog staatsgeheim, maar vooruit. Speciaal voor de fans:

Ik zeg het nog maar eens een keer:
De koning is een toffe peer.

Dat rijmt mooi hè? Maar nu verder. Het punt is dat je zo vaak gestoord wordt in zo’n artistiek proces. Net nog, belt er iemand om te zeuren over een scheve dakpan ofzo. Lazer op met je dakpan, bel een echte vakman! Afijn. Het wordt een lied met veel mooie momenten. Zoals deze, moet je horen:

C1000 heeft weer aktie-vla,
dat is mooi voor Maxima!

Goed hè? Man, als ik nog even doorga raken die hele Marco Borsato en Dries Roelvink volstrekt in de vergetelheid. Maar eerst moet ik nog verder schrijven, want het zijn allemaal nog losse ideeën. Ik loop ook tegen vragen aan: Rijmt kroonprins op Chocoprince? En gouwe koets op ouwe roest? Dat soort dingen weet ik dan weer niet hè, als gewone volksdichter. Maar het komt vast goed. En mijn slotzin weet ik al:

Dit was dan mijn kroningslied,
vergeet u mijn beloning niet?

Goed hè? Het wordt een hit, ik weet het zeker.


Nico Neerslag