maandag 4 maart 2013

Nico doet


Binnenkort is het weer zover: NL doet. Op 15 en 16 maart gaan overal in Nederland vrijwilligers aan de slag: rolstoelen duwen, zorginstellingen zomerklaar maken, noem maar op. Nobel initiatief natuurlijk, daar zul je mij niet over horen. Doe zelf ook graag weer mee. Niet dat Nico anders niks doet, maar op zo’n dag doet Nico extra.

Ik hoop alleen dat het beter loopt dan vorig jaar. Ik zie me nog staan, daar in dat verpleeghuis. Er moest van alles gebeuren: een paar technische klussen, de tuin moest flink worden aangepakt, poffertjes bakken, rolstoelen duwen. ‘Fijn dat u er bent, meneer Neerslag,’  begon de organisatie meteen. ‘Dan kunt u mooi wat technische klussen doen.’  Zucht. Had ik toen maar naar die vrouw geluisterd. Maar nee hoor, deze jongen moest weer eens eigenwijs zijn. ‘Vandaag doe ik niks wat met klussen te maken heeft, mevrouw. Laat mij maar in de keuken.’  Nou, dat heb ik geweten. Verschrikkelijk zeg, wat een gedoe. Eerst dat geklier met het beslag. Zo’n mixer hè, die blijk je dus pas te moeten aanzetten nádat je hem ondergedompeld hebt. Afijn. Emmer gezocht, schoonmaakmiddel, doekje. Geeft niks - het is NL doet hè? Dus je gaat vrolijk fluitend die hele keuken poetsen – het beslag zat tot in de radiator. Steek ik mijn handen in die emmer, is het gruwelijk gloeiend heet. Achtentwintigste-graads brandwonden, eerlijk waar. Maar je zegt niks hè?

Het is een mooie dag, dat NL doet… Je verbijt de pijn en je gaat door. Nieuw beslag gezocht, mixer ondergedompeld, toen pas aangezet. Niks aan de hand, alles onder controle. Behalve dan dat ik mijn horloge kwijt was, maar dat wist ik toen nog niet. Dat bleek pas later, toen hij met kunstgebit en al werd opgerocheld door een bejaarde die het grootste poffertje in een keer in zijn mond had gestoken. Geeft niks, want het is een vrolijke dag. En zweten jongen, boven zo’n poffertjespan. En een misselijkmakende geur! Heb daarna twee volle weken geen hap door mijn keel gekregen. Maar dat maakt allemaal niet uit, want je doet het voor de medemens. Die overigens in groten getale mijn edele poffertjes weer uitspuugden, want ze bleken nogal zwaar op de maag te liggen. Weet ik veel hoe lang je die dingen moet bakken?

Het is een mooi initiatief, dat NL doet. Maar Nico doet dit jaar wel gewoon de klusploeg!

 

Nico Neerslag