dinsdag 2 april 2013

Modder


Ik was er natuurlijk niet bij.

Maar het schijnt wel een groot succes geweest te zijn. Tuurlijk. De Mudrunfun 2013: al wat sportief is en licht gestoord (een combinatie die opvallend vaak voorkomt, maar dat terzijde), ploegt zich door de modder in de hoop net wat smeriger en net wat sneller te zijn dan de buurman. Ligt dat nou aan mij, of zijn die mensen gewoon helemaal knettergek geworden? Verschrikkelijk. Rennen door de modder op tweede paasdag – dat is drie rampen in één zin.  

Over rennen heb ik me in deze krant al vaker uitgelaten. Als je ergens naar toe moet, pak dan een fiets of een Volkswagenbusje. En als je nergens naar toe moet, blijf dan gewoon zitten.

Maar dan die modder. Kijk, als je een varken bent en weet dat je als kroket in een automatiek zult eindigen, dan kan ik me nog voorstellen dat je het er nog eens lekker van neemt. Maar welk weldenkend mens gaat nou zo smerig worden? Hallo, we hebben ongeveer vijfduizend jaar geleden ontdekt dat je wegen beter kunt bestraten! Dat gaat sneller en je wordt minder vies.

Wat natuurlijk wel kan, is dat het een statement is vanwege de vele onvoltooide bouwprojecten. Zijn er deelnemers geweest die helemaal niet gemerkt hebben dat ze door de modder liepen, omdat ze dat elke dag al moeten doen om bij hun eigen voordeur te komen? En zou die hele wedstrijd misschien gefinancierd zijn door slappe projectontwikkelaars, die de mensen vast willen laten wennen aan de toekomstige inrichting van ons land? Is deze mudrunfun een voorbode van hoe de A1 er over dertig jaar bij ligt?

Overigens heb ik aan die hele Tweede Paasdag sowieso al een hekel. Geen bal te beleven, je zit maar wat te gourmetten met je familie, terwijl je bij voorbaat al weet dat je een rampzalige week tegemoet gaat omdat je één dag minder over hebt om al het werk te doen. Bah!

Allemaal niks dus als je het mij vraagt. Maar de vraag is wel wat het ergst is. Zouden die mudrunners misschien vooral op de vlucht zijn geweest voor het gourmetten met hun schoonouders? Misschien hebben ze het dan toch zo gek nog niet bekeken. Waar kan ik me aanmelden?

Nico Neerslag