woensdag 22 mei 2013

Struinen in de tuinen

Technisch gezien lijkt het me een leuke klus: een podium maken in een tuin. Houten vlondertjes, balken dwarsleggers, trappetje – Nico kan zich weer uitleven.  Maar waar is het voor? Aanvankelijk stelde ik me nog voor hoe manlief daar ’s avonds zijn zelfgemaakte versjes zou declameren voor zijn vrouw, maar het bleek nog veel erger te zijn.
Struinen in de tuinen, ken je dat? Wat een krankzinnig idee. Alleen de naam al! Welke idioot verzint zoiets? Ja, het rijmt, dat snap ik ook. Maar waar slaat het in vredesnaam op? En wat ik nog zorgwekkender vind: Wat staat ons allemaal nog aan rijmende evenementen te wachten? Gaan we volgend jaar geinen bij de treinen? Hossen door de bossen? Pissen bij de vissen? Happen op de trappen? (Ik zie ze er voor aan: ‘Dat lijkt ons nou zó énig, dat je allerlei huizen binnen gaat en dan op de trap een hapje eten krijgt!’) Lazer toch op man, met je rijmelarij. Idioten bij de boten, dat komt vast ook nog. Of vieren met de dieren, leuk voor 4 oktober. Bah!
Je vraagt je ook af, waar al die podiumpjes voor nodig zijn. We gaan dus allemaal tuinen omtoveren in theaterzalen, zodat jan en alleman kan laten zien wat hij niet kan. Wat is dat toch voor waanzin, dat iedereen tegenwoordig maar op een podium wil staan? Alsof ik zin heb om naar al die middelmatige kunstjes te kijken. Het lijkt ook wel of het steeds erger wordt. Twee trompetlessen gehad? Tijd voor je eerste concert! In staat om een halve zin uit een toneelstuk op te zeggen? Het podium op! Bah.
Even overwoog ik om het podium zo te maken dat het halverwege zou instorten. Maar ja, ik heb ook mijn eer als vakman. Op hoop van regen dan maar, dacht ik. Niet gewoon een buitje, nee, zo’n heerlijke miezerige druilerige motregen die de hele dag duurt...
Maar toen moest ik vanmorgen even langs om die tuin op te meten. Was de vrouw des huizes aan het oefenen. Ik hoorde zingen...  ongelooflijk, wat was dat mooi. Man, ik heb het niet gauw, maar nu werd ik helemaal week van binnen. Dat podium wordt een stukje vakwerk, daar kun je van op aan!

Nico Neerslag