zondag 9 juni 2013

Straatverkopers


Eerst dacht ik nog dat ik haar kon ontlopen. Keek strak naar de etalage en beende met stevige passen door. Blik op mijn horloge. Geen oogcontact. Ik had haast, dat was duidelijk. ‘Hói! Mag ik je iets vragen?’ ‘Nou, ik moet eigenlijk…’ ‘Weet jij dat wereldwijd elke dag meer dan honderd kinderen…’ Nee natuurlijk. Ik wist niks en ik wilde niks weten. Maar ik ben een fatsoenlijk mens, dus ik luisterde. Ik hoorde dat er ontelbaar veel arme stumpers zijn en dat ik veel voor hen kon betekenen. Ik knikte af en toe. Zei ‘hm’ en ‘ja’. En of ik dan ook een machtiging kon invullen? Echt waar, voor een paar euro per maand zou ik een glimlach op de betraande gezichtjes van de arme kinders tevoorschijn toveren. Toen hield ik het niet meer.

‘Heb jij nou werkelijk geen greintje fatsoen in je donder?’ brandde ik los. ‘Ik ben op weg naar een klus! Ik ben een voorbijganger, een man in de straat! Ik heb met niemand iets te maken. Vlieg op met je goede doel, waarmee je onschuldige voorbijgangers de stuipen op het lijf jaagt!’ Ik voelde me steeds meer op dreef komen, en ik schreeuwde: ‘Weet je dat ik tegenwoordig nachtmerries heb van types als jij? Dan droom ik dat ik door de stad loop om een frietje te gaan eten bij automatiek de Vette Hap. Maar daar kom ik nooit aan. Want eerst moet ik een krantenabonnement kopen. Daarna moet ik medelijden hebben met zieke mensen. Twee meter verder staat iemand te leuren met hongerlijdende scharminkels. Ik word pootje gehaakt door een vrouw die iets met een oorlog heeft. En dan staan er nog twee mensen een enquete te houden. Ik word gek, gek, gek! En aan het eind van mijn droom zie ik in de verte de rolluiken van automatiek De Vette Hap naar beneden gaan.’

Ik weet niet hoe ik verwacht had dat het meisje zou reageren. In ieder geval niet zo. Ze begon te huilen. Ja, en daar kan Nico dus niet tegen he? Ik sloeg mijn arm om haar heen en bood mijn excuses aan. Zei dat ik het niet zo bedoeld had. Dat ik veel respect had voor mensen die uit puur idealisme in de regen gaan staan om het goede doel te promoten. (Wat niet waar is, maar daar gaat het niet om.) Met een doordruk van de machtiging in mijn jaszak kwam ik weer thuis.

Nico Neerslag